Den befriende sandhed om motivation (du gør det for svært for dig selv)

Af Christian Øyen Dam, fysioterapeut og stifter af Fitness Formularen

Siden tv-signalerne blev gjort digitale i slutningen af 2015, har jeg ikke haft fjernsyn. Eller… jeg har godt nok et gammelt fjernsyn stående. Men det har ikke virket siden da. Til gengæld begyndte jeg at binge watche Youtube-videoer, hvilket jeg stadig gør (big time) den dag i dag.

Her for et par dage siden, stødte jeg så på en video, der fortalte en utrolig historie om manden på billedet herunder:

Ved første øjekast ligner han jo en naturligt atletisk person.

Altså, hvor mange kan lige gøre det der? Jeg ville i hvertfald brække nakken med mine 100 kg.

Men hvad man ikke lige ser ved første øjekast, er at han kun et halvt år forinden billedet blev taget vejede 45 kg mere, var konstateret krøbling og ikke kunne stå op uden krykker.

Jeps. Rimelig vildt (du får forresten videoen i slutningen af indlægget).

At han har opnået den her transformation er selvfølgelig helt igennem fantastisk. Men hvad jeg personligt synes er endnu mere imponerende, er at han formåede at gå fra at have givet fuldstændigt op på sig selv i årtier, til at vågne op hver morgen og føle sig motiveret, optimistisk omkring fremtiden og fyldt med tro på, at han nok skulle klare det.

Det har altid interesseret mig helt enormt, det her med forskellen på dem, der får succes, og dem, der ikke gør. Hvis man kigger godt efter, finder man nemlig altid en række mønstre, der konsekvent går igen iblandt de aller mest succesfulde mennesker.

En ting jeg særligt lagde mærke til i videoen med ham gutten her, er at han konsekvent fejrede sine fremskridt med oprigtig glæde og entusiasme, uanset hvor små de var. Fremskridt som for andre ville være grinagtige. Men for ham, var alt, hvad der var bare lidt bedre end i går, en kæmpe sejr.

Og det var faktisk lidt sjovt for mig, at da jeg lagde mærke til det her. For da jeg skrev bachelor på fysioterapeutstudiet, skrev jeg faktisk lige præcis om vigtigheden af de her små sejre og fejringen deraf, i opbyggelsen af motivation og selvtillid.

Videnskaben kalder det her koncept for opbyggelse af self efficacy. Hvis vi lige skal holde os til almindeligt menneskesprog, så betyder det, at man giver sig selv så mange små succesoplevelser, at man over tid opbygger en ubrydelig tro på, at man vil nå sit mål. Og når man har en ubrydelig tro på, at man vil nå sit mål, så når man det også tit.

Nu er det ikke noget, jeg har videnskabeligt belæg for, men det nok største fællestræk, jeg indtil videre har fundet blandt de aller mest succesfulde mennesker, er en ekstrem tro på sig selv og ens egne evner. Der er sgu nok et eller andet over udtrykket med, at tro kan flytte bjerge.

Derfor er det også ærgerligt at se, at langt størstedelen af alle, der prøver at tabe sig, blive sundere og komme i bedre form, gaber over så meget på én gang, hver gang de gerne vil i gang med at skabe positiv forandring, at de umuligt kan tro på, at de vil klare det.

For hvis man har taget munden for fuld, så KAN man heller ikke klare det. Hvis det næste skridt der ligger foran dig føles umuligt og totalt uoverskueligt, så ER det også umuligt.

De fleste der gerne vil begynde at spise sundt og træne, så de kan tabe sig, få mere energi, blive smertefri og leve et bedre liv i en sund og frisk krop, gør ting som at:

  • Gå på en svær slankekur eller diæt, som dræner dem for viljestyrke pga. de restriktive regler og restriktioner
  • Begynde at styrketræne 4-5 gange om ugen nede i træningscenteret på trods af, at de rent faktisk hader det helt vildt
  • Løbe alt for lange og hårde ture der efterlade dem ødelagte og demotiverede, når de kommer hjem med ondt i knæene og hoften

Hvis man skal trække på mønstrene blandt de mest succesfulde transformationer og videnskabens teori om self efficacy, burde de i stedet give dem selv langt mere overkommenlige og realistiske udfordringer, de kunne få stensikre succesoplevelser med.

For når man tager et lille succesfuldt skridt frem, så bliver troen på, at det næste skridt også kan klares pludselig ægte. Og så begynder den opadgående spiral af tro på sig selv altså virkelig at bygge sig op.

En succesoplevelse behøver ikke være, at have levet perfekt sundt hele ugen, løbet 10 km på under en time eller have dødløftet og bænkpresset nede i Fitness World 5 gange på en uge.

Det kan være noget så simpelt, som at have:​​

  • Drukket en daglig grøn smoothie i stedet for at have spist et stykke kage en eftermiddag
  • Spist æg med spinat og bønner til morgenmad fem dage i træk
  • Gået en lang tur i sommervarmen efter arbejde i stedet for at sætte sig foran TV’et
  • Trænet 15 minutter hjemme på stuegulvet eller i haven

En succesoplevelse er blot, at være 1% bedre, end du var i går – og sigte efter at blive 1% bedre dagen efter igen. For kun på den måde, kan du opbygge en ægte tro på, at du nok skal opnå de mål, du så gerne vil opnå.

For 2 måneders tid siden afholdt min coach Rasmus og jeg en online bootcamp med fokus på effektiv og tidsbesparende hjemmetræning kun med kropsvægt.

Intet udstyr, ingen fitnesscentre og ingen spildtid på transport.

Formålet var netop at skabe en masse af de her små succesoplevelser med træning, ved at gøre det så nemt, tidseffektivt og niveauopdelt som muligt.

Uanset om man vejede 120 kg eller 70 kg, skulle man kunne tilpasse øvelserne og intensiteten til sit eget unikke udgangspunkt, så man altid ville få en lille sejr.

I tirsdags stak jeg så en finger i jorden ift., om jeg skulle samle alle de her videobaserede træningsprogrammer, vi gav vores bootcamp-klienter, sammen i et lækkert online hjemmetræningsprogram.

Og med 102 muligt interesserede var der vidst ingen tvivl om, at det kunne være hjælpsomt for mange af Jer.

Derfor er jeg nu gået i gang med at bygge det her program op på en lukket kursusside til dig, der ved, at du ikke får kørt ned til det 48 grader varme fitnesscenter og løftet tunge i vægte i løbet af sommeren, men alligevel gerne vil have en sommer fyldt med succesoplevelser og holde dig i form på en så effektiv og tidsbesparende måde som muligt.

Programmet hedder Kom (og forbliv) i sommerform og er et online kropsvægtsbaseret hjemmetræningsprogram kun for kvinder, der ønsker at træne hele kroppen hurtigt og effektivt igennem hjemme fra stuen eller haven uden nogen former for udstyr (andet end mobilen eller computeren foran sig).

Træningerne varer alt imellem 4 og 45 minutter og er designet til, at du nemt kan få plads til dem hen over sommeren, uanset om du nyder den derhjemme, i sommerhus eller er på ferie.

Her på mandag åbner jeg op for salget i en begrænset periode på 4 dage. Der får du også alt den information, du har brug for, for at finde ud af, om det her sommertræningsprogram, er det rigtige for dig.

Så hvis det lyder interessant for dig, så vent spændt. Hvis ikke, så… lad være at vente spændt. Eller noget 😉

Hav det godt indtil da.

Bedste hilsner,

Christian Øyen Dam

Fysioterapeut og stifter af Fitnessformularen

P.S.

Her er videoen, jeg snakkede om i starten af indlægget:

34 Delinger