Fitnessformularens avancerede
kalorieberegner: Beregn dit
ligevægtsindtag og sæt dit mål

Fitnessformularens avancerede
kalorieberegner: Beregn dit
ligevægtsindtag og sæt dit mål

Så mange kalorier skal du spise om dagen for at opnå din drømmevægt

Så mange kalorier skal du spise om
dagen for at opnå din drømmevægt

Image
Skrevet af Christian Øyen Dam,
fysioterapeut og stifter af Fitnessformularen

Om lidt vil du, med hjælp fra min avancerede kalorieberegner, have fundet frem til dit ligevægtsindtag, samt præcis hvor mange kalorier du skal spise om dagen for at opnå din drømmevægt (om har brug for at tabe 10, 20 eller 45 kg).

Derefter skal du føle dig velkommen til sætte lidt ekstra skub på dit vægttab, her ud af starthullet, med den, ud af mine mange gratis kostplaner til vægttab, der passer bedst til lige præcis dit ligevægtsindtag og dit unikke kaloriebehov (men det hjælper jeg dig med, når vi har beregnet dine kalorier).

ligevægtsindtag
Eksempel på en 1500-kaloriers kostplan

Men … inden vi går til stålet, skal du lige vide en ekstremt vigtig ting, ift. alt det med kalorieberegnere, daglige energibehov, ligevægtsindtag osv., som du bliver nødt til at forstå her fra start, for at maksimere din chance for at få succes.

Landet ligger sådan, at stort set alle kalorieberegnerne derude giver dig en nogenlunde ide om, hvor mange kalorier du skal spise om dagen for at tabe dig (eller for at tage på for den sags skyld, hvis det er det, du ønsker).

Ud fra dit køn, din alder, din vægt, din højde og dit aktivitetsniveau, kan de her kalorieberegnere nemlig beregne dit såkaldte ligevægtsindtag (din daglige kalorieforbrænding) og dermed komme med et bud på hvor mange kalorier, du skal spise mindre om dagen (end du gør lige nu) for at tabe dig.

Men … langt de fleste kalorieberegnere har et massivt problem, som er vigtigt at være opmærksom på, når man løbende begynder at tabe sig.

De tager ikke højde for det faktum, at dit daglige energibehov (det samme som dit ligevægtsindtag eller din forbrænding) med tiden falder, når du begynder at spise og veje mindre.

(Eller stige når du spiser og vejer mere.)

Det er derfor, at du måske har prøvet det her før:

  • Du tænker: “YEAH BABY! Nu… skal jeg tabe mig!”
  • Du udregner dit ligevægtsindtag med en kalorieberegner
  • Du ligger dig 500 kcal i kalorieunderskud, da du har hørt, det fører til et vægttab på ca. 0,5 kg om ugen
  • Du vejer og registrerer nøje hver en bid mad, du putter i munden
  • Du taber dig fint i løbet af de første uger
  • Dit vægttab går langsommere og langsommere og går til sidst i stå … selvom du stadig er 500 kalorier i underskud

Og pludselig kan My Fitness Pal og Lifesum gå fra at være dine bedste venner til at være djævlens afkom.

Den her løbende forandring, din forbrænding vil blive udsat for, har jeg selvfølgelig taget højde for, da jeg fik programmeret min kalorieberegner.

Så når du om lidt udregner dit ligevægtsindtag med kalorieberegneren herunder, så vid, at den altså (som en af de eneste kalorieberegnere på det danske internet) tager højde for, at din forbrænding med tiden tilpasser sig dit kalorieindtag og din vægt, som du løbende taber dig.

På den måde får du nemlig så nøjagtige resultater som overhovedet muligt.

Så hvis du er klar, så er jeg klar!

Indtast dine informationer i kalorieberegneren herunder og læs så videre bagefter, hvis du vil have en gratis kostplan, der passer til dit kaloriebehov.

Fitness Formularen’s Kalorieberegner
Indtast dine startinformationer
Vægt
{{weightUnitsRadioGroupLbl}}
Køn
Alder
Højde
ft.
in.
cm.
Fysisk aktivitet
% Uncertainty Range
% Calories from Carbs
Sodium Intake (mg/day)
% Body Fat
Resting Metabolic Rate
({{energyUnitsRadioGroupLbl}})
Sæt dit mål
Hvor meget vil du gerne veje og hvornår?
Min drømmevægt ({{weightUnitsRadioGroupLbl}})
Jeg vil opnå mit mål inden (# dage)
ELLER vælg en dato
Jeg vil opnå mit mål inden d.
Change your calories (intake) or activity (expenditure) to see how your weight will change.
Change 1
{{int1_gradulalRampField ? "Complete change on day" : "Change starts on day"}} with an intake of {{energyUnitsRadioGroup}}.
Change your physical activity by %
New Calories from Carbs (%)
New Sodium Intake (mg/day)
Change 2
{{int2_gradulalRampField ? "Complete change on day" : "Change starts on day"}} with an intake of {{energyUnitsRadioGroup}}.
Change your physical activity by %
New Calories from Carbs (%)
New Sodium Intake (mg/day)
Resultater
Dit ligevægtsindtag er ca.:

{{maintCalsField | number:0}}

{{energyUnitsRadioGroup}}
For at veje {{goalWeight}} {{weightUnitsRadioGroupLbl}} om {{goalTime}} dage skal du spise ca.:

{{goalCalsField | number:0}}

{{energyUnitsRadioGroup}}
For at holde din vægt på {{goalWeight}} {{weightUnitsRadioGroupLbl}} skal du spise ca.:

{{goalMaintCalsField | number:0}}

{{energyUnitsRadioGroup}}
At the end of {{simulationLengthField}} days, you would weight:

{{finalWeightField}}

{{weightUnitsRadioGroupLbl}}
At the end of {{simulationLengthField}} days, your Body Fat % would be:

{{finalBfpField}}

%
At the end of {{simulationLengthField}} days, your BMI would be:

{{finalBMIField}}

Vigtigt: Hvis kalorieberegneren fortæller dig, at du skal spise mindre end 1200 kalorier om dagen, så har du sat dig et mål, der er for aggressivt.

Gå tilbage og sæt dig et mål, som lader dig spise min. 1200 kalorier om dagen. Ellers bliver det for svært for dig + din forbrænding vil ende med at tage skade på lang sigt.

Sådan!

Har du fundet frem til hvor mange kalorier, du skal spise om dagen, for at opnå dit personlige vægttabsmål?

Godt. Så spids øre, for det her er ekstremt vigtigt for dig at forstå, inden du finder den kostplan, der er tættest på det antal kalorier, du lige har fundet frem til (tallet i den midterste kolonne, hvis du skulle være i tvivl).

Normalt siger man, at det “koster” 7700 kalorier at forbrænde et kg fedt.

Derfor siger man også, at et dagligt kalorieunderskud på 500 kalorier svarer til et vægttab på 0,5 kg om ugen.

I realiteteten er vejen ned i vægt dog ikke helt så simpel som det.

Lad os sige du er en kvinde på 38 år, vejer 85 kg, er 170 cm høj, har et stillesiddende kontorjob hos Knorr’s hovedkontor og løber en tur på 2,5 km i Boserup skov ny og næ (beklager hvis du hedder Tobias og har tribaltatoveringer).

Ud fra kalorieberegneren er din forbrænding eller dit ligevægtsindtag 2502 kalorier om dagen.

Lad os sige du har et mål om at tabe 12 kg på en god og holdbar måde over det næste halve års tid.

Her anbefaler kalorieberegneren dig at spise 1769 kalorier om dagen, hvilket svarer til et dagligt kalorieunderskud på 733 kcal.

Hvis vi brugte den gængse kaloriematematik, ville det her regnestykket ikke give mening.

Et dagligt kalorieunderskud på 733 kalorier ville lade dig forbrænde 131.940 kalorier over et halvt år …

… hvilket i teorien burde give dig et vægttab på mere end 17 kg.

Men teorien tager som sagt ikke højde for, at din forbrænding stille og roligt falder, når du begynder at indtage færre kalorier, end du plejer.

I stedet vil du “kun” tabe dig omkring 12 kg.

Det er vigtigt at være opmærksom på den her djævelske fælde, for ikke at blive skuffet og ked af det, når resultaterne på badevægten ikke matcher dine forventninger.

Sandheden er nemlig som sagt, at din kalorieforbrænding stille og roligt falder, jo længere tid du ligger i kalorieunderskud – og jo mere vægt, du taber dig.

Hvis du har været i et massivt kalorieunderskud i lang tid op til nu, hvor du sidder og læser det her (dvs. hvis du har spist under 1000 kalorier om dagen i mere end 4 måneder), kan din forbrænding allerede være lavere end kalorieberegneren fortæller dig her på siden.

Hvis du mistænker, det er tilfældet (at din forbrænding er svært beskadiget), vil jeg anbefale dig at prøve det, der hedder reversed dieting, hvor du stille og roligt hæver din forbrænding igen ved at øge dit kalorieindtag lidt og lidt, indtil din forbrænding er høj igen.

Du vil ikke tabe dig i perioden (faktisk vil du tage på i vægt), men hvis din forbrænding lige nu er ekstremt lav, vil det være nødvendigt for dig, hvis du gerne vil have din forbrænding op igen (det her er dog ekstremt sjældent).

Men i hvertfald …

Du kan læse en fremragende guide omkring reversed dieting her.

Hvis ikke du tror, at din forbrænding er fuldstændigt (og brutalt) smadret (hvilket den med 99% sandsynlighed heller ikke er), så vil jeg dog gerne hjælpe dig godt i gang med dit vægttab.

Derfor har jeg udarbejdet en stor samling gratis, sunde kostplaner til vægttab, som du skal føle dig velkommen til at snuppe dig en af – og hænge op på køleskabet.

Ud over kostplanerne, har jeg også skabt en ekstra bonus til dig i form af et mini-kursus som hedder “Kickstart Dit VARIGE Fedttab” – men det kan du læse meget mere om, når du har fundet den rigtige kostplan for lige præcis dig.

Jeg har lagt rigtig mange sene aftener (og penge) i at udarbejde alt det her lækre materiale til dig, så jeg håber, du sætter pris på det, selvom det er gratis.

Sådan kommer du i gang:

  • Brug kalorieberegneren til at finde ud af hvor mange kalorier du skal spise om dagen for at opnå dit personlige vægttabsmål
  • Rund op eller ned til nærmeste hundrede (f.eks. kan du runde 1676 kcal op til 1700 kcal)
  • Klik på linket herunder for at finde den, ud af mine mange gratis, sunde kostplaner, der passer til dit personlige vægttabsmål (det oprundede tal du lige har fundet frem til)