Fitness Formularen’s
kalorieberegner


Så mange kalorier skal du ca. spise om
dagen for at opnå din drømmekrop

Så mange kalorier skal du ca. spise om dagen for at opnå din drømmekrop


 


Skrevet af Christian Øyen Dam, fysioterapeut
og stifter af Fitness Formularen


Skrevet af Christian Øyen Dam, fysioterapeut
og stifter af Fitness Formularen

Spred lidt ❤️ og del kalorieberegneren med dine venner

Delinger 5

Om 57 sekunder vil du med hjælp fra Fitness Formularen’s geniale kalorieberegner have fundet ud af, præcis hvor mange kalorier DU skal spise om dagen, for at opnå din drømmekrop (hvad end det må betyde for dig).

Derefter skal du føle dig velkommen til at kickstarte rejsen imod den bedste version af dig selv, med den af vores mange gratis kostplaner (mellem 1200 og 2300 kalorier), der passer bedst til dit unikke kaloriebehov.

MEN, inden vi går til stålet…

… så skal vi lige styre dig uden om en djævelsk fælde, som alt for tit bliver overset, når vi snakker kalorieberegnere, dagligt energibehov og ligevægtsindtag.

De fleste kalorieberegnere giver dig nemlig en nogenlunde ide om, hvor mange kalorier du skal spise om dagen for at tabe dig (eller tage på for den sags skyld).

Ud fra dit køn, din alder, din vægt, din højde og dit aktivitetsniveau i løbet af arbejdsdagen og i fritiden, kan du beregne dit ligevægtsindtag og dermed finde ud af, hvor mange kalorier du skal spise om dagen for at opnå dine personlige fitnessmål.

Men de fleste kalorieberegnere har et stort problem.

De tager ikke højde for det faktum, at dit daglige energibehov (også kaldt dit ligevægtsindtag eller din forbrænding) med tiden falder, når du begynder at spise mindre.

(Eller stige når du spiser mere.)

Det er derfor, at du måske har prøvet det her før:

  • Du tænker: “YEAH BABY! Nu… skal jeg tabe mig!”
  • Du udregner dit ligevægtsindtag med en kalorieberegner
  • Du ligger dig 500 kcal i kalorieunderskud, da du har hørt, det fører til et vægttab på ca. 0,5 kg om ugen
  • Du vejer og registrerer nøje hver en bid mad, du putter i munden
  • Du taber dig fint i løbet af de første uger
  • Dit vægttab går langsommere og langsommere og går til sidst i stå… selvom du stadig er 500 kalorier i underskud

Og pludselig kan My Fitness Pal og Lifesum gå fra at være dine bedste venner til at være djævlens afkom.

Det som er pointen med det her, er at den avancerede matematik bag Fitness Formularen’s kalorieberegner tager højde for, at din forbrænding med tiden tilpasser sig dit kalorieindtag.

På den måde får du så nøjagtige resultater som muligt.

Leg lidt med beregneren og læs så videre bagefter:

Fitness Formularen’s Kalorieberegner
Indtast dine startinformationer
Vægt
{{weightUnitsRadioGroupLbl}}
Køn
Alder
Højde
ft.
in.
cm.
Fysisk aktivitet
% Uncertainty Range
% Calories from Carbs
Sodium Intake (mg/day)
% Body Fat
Resting Metabolic Rate
({{energyUnitsRadioGroupLbl}})
Sæt dit mål
Hvor meget vil du gerne veje og hvornår?
Min drømmevægt ({{weightUnitsRadioGroupLbl}})
Jeg vil opnå mit mål inden (# dage)
ELLER vælg en dato
Jeg vil opnå mit mål inden d.
Change your calories (intake) or activity (expenditure) to see how your weight will change.
Change 1
{{int1_gradulalRampField ? "Complete change on day" : "Change starts on day"}} with an intake of {{energyUnitsRadioGroup}}.
Change your physical activity by %
New Calories from Carbs (%)
New Sodium Intake (mg/day)
Change 2
{{int2_gradulalRampField ? "Complete change on day" : "Change starts on day"}} with an intake of {{energyUnitsRadioGroup}}.
Change your physical activity by %
New Calories from Carbs (%)
New Sodium Intake (mg/day)
Resultater
Dit ligevægtsindtag er ca.:

{{maintCalsField | number:0}}

{{energyUnitsRadioGroup}}
For at veje {{goalWeight}} {{weightUnitsRadioGroupLbl}} om {{goalTime}} dage skal du spise ca.:

{{goalCalsField | number:0}}

{{energyUnitsRadioGroup}}
For at holde din vægt på {{goalWeight}} {{weightUnitsRadioGroupLbl}} skal du spise ca.:

{{goalMaintCalsField | number:0}}

{{energyUnitsRadioGroup}}
At the end of {{simulationLengthField}} days, you would weight:

{{finalWeightField}}

{{weightUnitsRadioGroupLbl}}
At the end of {{simulationLengthField}} days, your Body Fat % would be:

{{finalBfpField}}

%
At the end of {{simulationLengthField}} days, your BMI would be:

{{finalBMIField}}

Spred lidt ❤️ og del kalorieberegneren med dine venner

Delinger 5


Har du fundet frem til hvor mange kalorier, du har brug for, for at opnå din drømmekrop?

Godt. Så spids øre, for det her er ekstremt vigtigt:

Normalt siger man, at det koster 7700 kalorier at forbrænde et kg fedt.

Derfor siger man også, at et dagligt kalorieunderskud på 500 kalorier svarer til et vægttab på 0,5 kg om ugen.

I realiteteten er vægttab dog ikke helt så simpelt som det.

Lad os sige du er en kvinde på 38 år, vejer 85 kg, er 170 cm høj, har et stillesiddende kontorjob hos Knorr og løber en tur på 2,5 km i Boserup skov ny og næ.

(Beklager hvis du hedder Tobias og har tribaltatoveringer)

Ud fra kalorieberegneren er dit ligevægtsindtag 2502 kalorier om dagen.

Lad os sige du har et mål om at tabe dig 12 kg på en god og holdbar måde over det næste halve år.

Her anbefaler vores kalorieberegner dig at spise 1769 kalorier om dagen, hvilket svarer til et dagligt kalorieunderskud på 733 kcal.

Hvis vi brugte den gængse kaloriematematik, ville det her regnestykket ikke give mening.

Et dagligt kalorieunderskud på 733 kalorier ville lade dig forbrænde 131.940 kalorier over et halvt år…

… hvilket i teorien burde give dig et vægttab på mere end 17 kg.

Men teorien tager som sagt ikke højde for, at din forbrænding falder, når du begynder at indtage færre kalorier.

I stedet vil du tabe dig omkring 12 kg.

Det er vigtigt at være opmærksom på den her djævelske fælde, for ikke at blive skuffet og ked af det, når resultaterne på badevægten ikke matcher dine forventninger.

Sandheden er, at din kalorieforbrænding bliver svagere og svagere, jo længere tid du ligger i kalorieunderskud.

Hvis du har været i kalorieunderskud i lang tid op til nu, hvor du sidder og læser det her, kan din forbrænding allerede være lavere end kalorieberegneren fortæller dig.

Hvis det er tilfældet, vil vi anbefale dig at prøve det, der hedder reversed dieting, hvor du stille og roligt reparerer din forbrænding igen ved at øge dit kalorieindtag lidt og lidt.

Du vil ikke tabe dig i perioden, men det vil være nødvendigt, for at lade dig tabe dig på længere sigt.

Du kan læse en fremragende guide omkring reversed dieting her.

Hvis ikke du tror, at din forbrænding er fuldstændigt (og brutalt) smadret, så vil vi gerne hjælpe dig med dit næste trin, inden vi tilbyder dig at investere i vores betalte premiumprodukter og services, der lader dig nå hele vejen i mål endnu hurtigere.

Derfor har vi udarbejdet en stor samling gratis kostplaner til vægttab, som du skal føle dig velkommen til at snuppe dig en af.

Vi har lagt rigtig mange sene aftener og penge i at udarbejde alt det her lækre materiale til dig, så vi håber, at du sætter pris på det, selvom det er gratis.

Sådan kommer du i gang:

  • Brug kalorieberegneren til at finde ud af hvor mange kalorier DU skal spise for at opnå DIT personlige fitnessmål
  • Rund op eller ned til nærmeste hundrede
  • Klik på den store knap herunder for at finde den kostplan, der passer til dit personlige mål

Spred lidt ❤️ og del kalorieberegneren med dine venner

Delinger 5