Fitnessformularens avancerede
kalorieberegner: Beregn dit
ligevægtsindtag og sæt dit mål

Fitnessformularens avancerede kalorieberegner: Beregn dit ligevægtsindtag og sæt dit mål

Så mange kalorier skal du spise om dagen for at opnå din drømmekrop

Så mange kalorier skal du spise om
dagen for at opnå din drømmekrop

Image
Skrevet af Christian Øyen Dam,
fysioterapeut og stifter af Fitnessformularen
Spred lidt ❤️ og del kalorieberegneren

10 Delinger

Om lidt vil du med hjælp fra min avancerede kalorieberegner have fundet frem til dit ligevægtsindtag, samt præcis hvor mange kalorier du skal spise om dagen, for at opnå din drømmekrop (hvad end den må betyde for dig).

Derefter skal du føle dig velkommen til at kickstarte rejsen imod den bedste version af dig selv med den af mine mange gratis kostplaner, der passer bedst til lige præcis dit ligevægtsindtag og dit unikke kaloriebehov (måske kommer du allerede derfra – i så fald, ved du hvad, jeg snakker om).

ligevægtsindtag

Men … inden vi går til stålet …

… så er der noget ekstremt vigtigt, du bliver nødt til at forstå ift. alt det med kalorieberegnere, daglige energibehov, ligevægtsindtag osv. osv.

De fleste kalorieberegnere giver dig en nogenlunde ide om, hvor mange kalorier du skal spise om dagen for at tabe dig (eller tage på for den sags skyld).

Ud fra dit køn, din alder, din vægt, din højde og dit aktivitetsniveau, kan du nemlig beregne dit såkaldte ligevægtsindtag (din daglige forbrænding) og dermed finde ud af, hvor mange kalorier du skal spise om dagen for at opnå dine personlige fitnessmål.

Men … de fleste kalorieberegnere har et stort problem.

De tager ikke højde for det faktum, at dit daglige energibehov (det samme som dit ligevægtsindtag eller din forbrænding) med tiden falder, når du begynder at spise og veje mindre.

(Eller stige når du spiser og vejer mere.)

Det er derfor, at du måske har prøvet det her før:

  • Du tænker: “YEAH BABY! Nu… skal jeg tabe mig!”
  • Du udregner dit ligevægtsindtag med en kalorieberegner
  • Du ligger dig 500 kcal i kalorieunderskud, da du har hørt, det fører til et vægttab på ca. 0,5 kg om ugen
  • Du vejer og registrerer nøje hver en bid mad, du putter i munden
  • Du taber dig fint i løbet af de første uger
  • Dit vægttab går langsommere og langsommere og går til sidst i stå … selvom du stadig er 500 kalorier i underskud

Og pludselig kan My Fitness Pal og Lifesum gå fra at være dine bedste venner til at være djævlens afkom.

Den her løbende forandring, din forbrænding vil blive udsat for, har jeg selvfølgelig taget højde for, da jeg fik programmeret min kalorieberegner.

Så når du om lidt udregner dit ligevægtsindtag med kalorieberegneren herunder, så vid, at den altså (som en af de få kalorieberegnere online) tager højde for, at din forbrænding med tiden tilpasser sig dit kalorieindtag og din vægt.

På den måde får du nemlig så nøjagtige resultater som overhovedet muligt.

Indtast dine informationer i kalorieberegneren herunder og læs så videre bagefter, for at få den sidste vigtige information, jeg har til dig ift. alt det her med kalorierne:

Fitness Formularen’s Kalorieberegner
Indtast dine startinformationer
Vægt
{{weightUnitsRadioGroupLbl}}
Køn
Alder
Højde
ft.
in.
cm.
Fysisk aktivitet
% Uncertainty Range
% Calories from Carbs
Sodium Intake (mg/day)
% Body Fat
Resting Metabolic Rate
({{energyUnitsRadioGroupLbl}})
Sæt dit mål
Hvor meget vil du gerne veje og hvornår?
Min drømmevægt ({{weightUnitsRadioGroupLbl}})
Jeg vil opnå mit mål inden (# dage)
ELLER vælg en dato
Jeg vil opnå mit mål inden d.
Change your calories (intake) or activity (expenditure) to see how your weight will change.
Change 1
{{int1_gradulalRampField ? "Complete change on day" : "Change starts on day"}} with an intake of {{energyUnitsRadioGroup}}.
Change your physical activity by %
New Calories from Carbs (%)
New Sodium Intake (mg/day)
Change 2
{{int2_gradulalRampField ? "Complete change on day" : "Change starts on day"}} with an intake of {{energyUnitsRadioGroup}}.
Change your physical activity by %
New Calories from Carbs (%)
New Sodium Intake (mg/day)
Resultater
Dit ligevægtsindtag er ca.:

{{maintCalsField | number:0}}

{{energyUnitsRadioGroup}}
For at veje {{goalWeight}} {{weightUnitsRadioGroupLbl}} om {{goalTime}} dage skal du spise ca.:

{{goalCalsField | number:0}}

{{energyUnitsRadioGroup}}
For at holde din vægt på {{goalWeight}} {{weightUnitsRadioGroupLbl}} skal du spise ca.:

{{goalMaintCalsField | number:0}}

{{energyUnitsRadioGroup}}
At the end of {{simulationLengthField}} days, you would weight:

{{finalWeightField}}

{{weightUnitsRadioGroupLbl}}
At the end of {{simulationLengthField}} days, your Body Fat % would be:

{{finalBfpField}}

%
At the end of {{simulationLengthField}} days, your BMI would be:

{{finalBMIField}}

Har du fundet frem til hvor mange kalorier, du skal spise om dagen, for at opnå dit personlige vægttabsmål?

Godt. Så spids øre, for det her er ekstremt vigtigt for dig at forstå, inden du finder den kostplan, der er tættest på det antal kalorier, du lige har fundet frem til (tallet i den midterste kolonne, hvis du skulle være i tvivl).

Normalt siger man, at det “koster” 7700 kalorier at forbrænde et kg fedt.

Derfor siger man også, at et dagligt kalorieunderskud på 500 kalorier svarer til et vægttab på 0,5 kg om ugen.

I realiteteten er vejen ned i vægt dog ikke helt så simpel som det.

Lad os sige du er en kvinde på 38 år, vejer 85 kg, er 170 cm høj, har et stillesiddende kontorjob hos Knorr’s hovedkontor og løber en tur på 2,5 km i Boserup skov ny og næ (beklager hvis du hedder Tobias og har tribaltatoveringer).

Ud fra kalorieberegneren er din forbrænding eller dit ligevægtsindtag 2502 kalorier om dagen.

Lad os sige du har et mål om at tabe 12 kg på en god og holdbar måde over det næste halve års tid.

Her anbefaler kalorieberegneren dig at spise 1769 kalorier om dagen, hvilket svarer til et dagligt kalorieunderskud på 733 kcal.

Hvis vi brugte den gængse kaloriematematik, ville det her regnestykket ikke give mening.

Et dagligt kalorieunderskud på 733 kalorier ville lade dig forbrænde 131.940 kalorier over et halvt år …

… hvilket i teorien burde give dig et vægttab på mere end 17 kg.

Men teorien tager som sagt ikke højde for, at din forbrænding falder, når du begynder at indtage færre kalorier, end du plejer.

I stedet vil du “kun” tabe dig omkring 12 kg.

Det er vigtigt at være opmærksom på den her djævelske fælde, for ikke at blive skuffet og ked af det, når resultaterne på badevægten ikke matcher dine forventninger.

Sandheden er nemlig som sagt, at din kalorieforbrænding bliver svagere og svagere, jo længere tid du ligger i kalorieunderskud og jo mere, du taber dig.

Hvis du har været i et massivt kalorieunderskud i lang tid op til nu, hvor du sidder og læser det her, kan din forbrænding allerede være lavere end kalorieberegneren fortæller dig her på siden.

Hvis du mistænker, det er tilfældet, vil jeg anbefale dig at prøve det, der hedder reversed dieting, hvor du stille og roligt reparerer din forbrænding igen ved at øge dit kalorieindtag lidt og lidt, indtil din forbrænding er høj igen.

Du vil ikke tabe dig i perioden. Sandsynligvis vil du faktisk tage på i vægt. Men det vil være nødvendigt at øge dit kalorieindtag over tid, for at lade dig reparerer din forbrænding og tabe dig på længere sigt.

Du kan læse en fremragende guide omkring reversed dieting her.

Hvis ikke du tror, at din forbrænding er fuldstændigt (og brutalt) smadret (hvilket den med 95% sandsynlighed heller ikke er), så vil jeg dog gerne hjælpe dig godt i gang med rejsen imod din drømmevægt.

Derfor har jeg udarbejdet en stor samling gratis, sunde kostplaner til vægttab, som du skal føle dig velkommen til at snuppe dig en af.

Ud over kostplanerne, har jeg også skabt en ekstra bonus til dig i form af et mini-kursus som hedder “Få 100x mere ud af din kostplan” – men det kan du læse meget mere om, når du har fundet den rigtige kostplan for lige præcis dig.

Jeg har lagt rigtig mange sene aftener (og penge) i at udarbejde alt det her lækre materiale til dig, så jeg håber, du sætter pris på det, selvom det er gratis.

Sådan kommer du i gang:

  • Brug kalorieberegneren til at finde ud af hvor mange kalorier du skal spise om dagen for at opnå dit personlige vægttabsmål
  • Rund op eller ned til nærmeste hundrede (f.eks. kan du runde 1676 kcal op til 1700 kcal)
  • Klik på linket herunder for at finde den, ud af mine mange gratis, sunde kostplaner, der passer til dit personlige vægttabsmål (det oprundede tal du lige har fundet frem til)
Spred lidt ❤️ og del kalorieberegneren

10 Delinger